Výročná správa OZ ÚCPP - DAFNÉ
za rok 2011
PREZÍDIUM
Prezident: PhDr. Marián Kolenčík, PhD.
Viceprezident: Mgr. Janka Kšiňanová PhD.
Ekonóm: Anna Kolenčíková
Členovia prezídia: Eva Portašíková, Mgr. Michal Macháč
Zapisovateľ: PhDr. Martina Kolenčíková
ODBORNÝ TÍM ÚCPP-DAFNÉ:
Hlavný koordinátor: Mgr. Janka Kšiňanová PhD.
Externí spolupracovníci:
Mgr. Alena Žabková – psychológ
Mgr. Ľubica Koverová – psychológ
Mgr. Ondrej Maťko - psychológ
Kapt. Ing. Marianna Marenčáková – pracovník policajného zboru
Ing. Soňa Vinková – pracovník policajného zboru
Mgr. Miroslava Pavlová – špeciálny pedagóg
Dobrovoľníci: 5
Obsah:
Úvod
Záver
Prílohy
Úvod
Kto nepozná prístav do ktorého sa chce plaviť, tomu nie ja žiadny vietor priaznivý.
SENECA
Občianske združenie ÚCPP – DAFNÉ sa snažilo aj v roku 2011 pomôcť deťom, mladým ľuďom a ich rodinám hľadať svoj „prístav“ buď priamo, prostredníctvom zážitkových aktivít, alebo nepriamo, prostredníctvom školení pre pedagogických a odborných pracovníkov, ktorí s deťmi a mládežou pracujú.
V súčasnom hektickom svete, plnom príležitostí a lákavých ponúk, ktoré nemusia mať vždy pozitívny cieľ, je niekedy veľmi ťažké nájsť správnu cestu, odolávať nástrahám a stať sa skutočne pevnou osobnosťou s jasne vymedzeným životným poslaním. Po skúsenostiach s doteraz realizovanými projektmi, ale aj po dlhoročných skúsenostiach uskutočňovania preventívnych aktivít na školách si členovia, experti a spolupracovníci ÚCPP - DAFNÉ uvedomili nutnosť zamerať sa viac na problematiku komunikácie, ktorá je základným pilierom pri riešení akýchkoľvek problémov spojených s patologickými javmi v sociálnej, psychologickej alebo pedagogickej oblasti. Pre prezídium vyplynula základná úloha pre rok 2012 – vypracovať nové stanovy a smerovanie občianskeho združenia so špecifickým pohľadom na oblasť komunikácie.
Centrum prevencie a pomoci v ŽILINE bolo v roku 2011 dočasne zatvorené (z dôvodu materskej dovolenky). Aj napriek tomu Únia centier prevencie a pomoci so svojim tímom expertov a spolupracovníkov bola aktívna. Realizovali sme veľký medzinárodný projekt „Nie je škola ako škola nie je žiak ako žiak“, ktorý bol úspešne ukončený práve v roku 2011. Po ukončení projektu naši spolupracovníci aj naďalej organizovali zážitkové aktivity, ktoré boli pilotne overené v projekte, na ďalších školách. Kniha Rozprávka zo škrupinky bola distribuovaná do materských a základných v Žilinskom a Trenčianskom kraji.
Nadviazali sme spoluprácu s Neziskovou organizáciou pre zrakovo postihnutých v Levoči a zúčastnili sme sa pobytu pre rodiny s viacnásobne postihnutými deťmi v Modre – Harmónii, ktorý n.o. organizovala. Včasná intervencia ohrozených jedincov a ich rodín sa stáva jednou z našich ďalších priorít. V súvislosti s touto témou sme publikovali aj článok v odbornom periodiku Špeciálna pedagogika pod názvom: Raná starostlivosť so špecifickým pohľadom na deti s viacnásobným postihnutím.
Počas letných mesiacov sme participovali na vypracovaní projektu pre Európsku komisiu v rámci IPA programu. Projekt bol zameraný na oblasť sociálnej inklúzie v Čiernej Hore. Hoci konzorcium, ktorého súčasťou sme boli, nebolo v danom prípade úspešné, bola to pre našu organizáciu príležitosť na vznik nových kontaktov s expertmi z Veľkej Británie, Bulharska, Rumunska a balkánskych krajín.
V júni sme dostali rozhodnutie z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o udelení akreditácie nášmu občianskemu združeniu pre dva programy kontinuálneho vzdelávanie s názvom Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami - Cez vlastný zážitok k poznaniu 1 a Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami - Cez vlastný zážitok k poznaniu 2. Vzdelávanie je vytvorené pre pedagogických pracovníkov, ktorí pracujú s deťmi s postihnutím alebo znevýhodnením v bežnej triede základnej školy. Inkluzívne vzdelávanie je v súčasnosti prioritná oblasť školstva. Učitelia boli v minulosti pripravovaní na vzdelávanie "ideálneho žiaka" a preto nedisponujú kompetenciami potrebnými na výchovu a vzdelávanie žiaka so znevýhodnením v inkluzívnej triede. Akreditácia dvoch programov v rámci kontinuálneho vzdelávania umožní cez zážitkové aktivity učiteľom získať zručnosti potrebné na inkluzívnu edukáciu. Oba programy boli úspešne otestované v rámci nášho projektu. Vzdelávanie by sme radi začali realizovať od októbra 2012.
V októbri sme sa zúčastnili Medzinárodného seminára v rámci projektu EVEIL - Inovácie pedagogických prístupov pre raný vývoj zrakovo postihnutých detí zahŕňajúci ich rodičov, ktorý sa uskutočnil v Košiciach. Spolupráca v rámci projektu bude pokračovať a náš zástupca sa zúčastní aj ďalšieho stretnutia v roku 2012 v Írsku.
Keďže občianske združenie nemalo v reportovanom období stáleho zamestnanca – sociálneho pracovníka, preventívne aktivity sme realizovali len na základe dobrovoľníckej činnosti našich spolupracovníkov. Celkovo bolo zaškolených 15 odborných pracovníkov na prácu s didaktickým video filmom Ostrov v prúde. Preventívne aktivity zamerané na tematiku predchádzania šikanovania boli realizované v štyroch triedach stredných škôl s 82 študentmi. Preventívne aktivity s tematikou šikanovania boli realizované aj na piatich základných školách (113 žiakov), pričom základná škola Ul. V. Javorku 32 zo Žiliny publikovala článok v regionálnej tlači, v ktorom informovala o zážitkových aktivitách organizovaných našou organizáciou.
V apríli 2011 bola ukončená implementácia projektu "Nie je škola ako škola, nie je žiak ako žiak", ktorý bol realizovaný celkovo 21 mesiacov od augusta 2009. Únia centier prevencie a pomoci DAFNÉ vydala k ukončeniu projektu tlačovú správu. Záverečný seminár projektu, na ktorom boli vyhodnotené výsledky a výstupy jednotlivých aktivít projektu sa konal v dňoch 12. a 13. apríla 2011 v Rajeckých Tepliciach. Prezentované skúsenosti boli zamerané na šírenie dobrých praktík, ktoré sme počas realizácie projektu nazbierali ako aj iných užitočných skutočností, s ktorými sme sa stretli počas realizácia študijných pobytov v Dánsku, Nórsku a na Islande. Počas seminára bol po prvýkrát slávnostne prezentovaný didaktický videofilm Ostrov v prúde, ktorý poukazuje na problematiku školskej integrácie detí s postihnutím. Svoju premiéru zažila fotoreportáž študentov stredných škôl s názvom Boli sme v škole na Islande a aj Metodická príručka zameraná na formovanie inkluzívneho prostredia v škole.
Priebeh, výsledky a výstupy celého projektu ohodnotila veľmi pozitívne aj veľvyslankyňa Nórskeho kráľovstva na Slovensku Tryne Skymoen. Dokonca ho označila ako jeden z najúspešnejších projektov realizovaných v rámci Grantov EHP a Nórskeho finančného mechanizmu.
V októbri roku 2009, sa ako úspešnému kandidátovi vo verejnom obstarávaní podarilo Únii centier prevencie a pomoci - DAFNÉ uzavrieť zmluvu o poskytnutí služieb s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny na realizáciu vzdelávacích aktivít v rámci NP XII-2"Rozvoj a upevňovanie ľudských zdrojov a systematické prehlbovanie kvalifikácie pracovníkov" v rámci SR s výnimkou BSK. Vzdelávacie aktivity sa realizovali v dvoch tematických okruhoch a to nasledovne: 1.21 Odborné metódy práce s dieťaťom, ktoré je umiestnené v detskom domove, špecifiká vývinu dieťaťa v ústavnej starostlivosti a jeho potreby a 1.22 Odborné metódy práce s rodinou dieťaťa umiestneného v detskom domove
Obe aktivity boli realizované tímom lektorov a spolupracovníkov ÚCPP – DAFNÉ od 11. januára 2010 do 25. mája 2011 v regiónoch Nitry, Trnavy, Trenčína, Žiliny, Banskej Bystrice, Košíc a Prešova. Spolu bolo realizovaných 300 dní školení v rámci 50 skupín. V skupinách bolo celkovo vyškolených 375 účastníkov.
3. Pracovné stretnutia a cesty v zahraničí
Dátum: |
Organizácia: |
Krajina: Dánsko |
Účastníci: |
4. Rozpočtová informácia
|
Príjmy |
Výdavky |
Žilinský samosprávny kraj |
0,00 |
0,00 |
NFM/EHP a ŠR SR |
85.101,62 |
85.101,62 |
2% príspevok zo zaplatenej dane |
1.456,36 |
1.456,36 |
NP XII-2 |
49.752,58 |
48.739,12 |
Záver
Našou snahou je aj naďalej prispievať k eliminácií akýchkoľvek sociálno-patologických javov v spoločnosti. Avšak čím intenzívnejšie sú naše skúsenosti, tým viac cítime potrebu rozširovať pôsobenie z hľadiska veku, záberu cieľovej skupiny a ponúkaných tém. Nakoľko mladí ľudia, ktorých problémy vyvrcholia v sociálno-patologických javoch majú už oveľa skôr problémy v škole, v rodine, vo vzťahoch, vízia nášho pôsobenia do budúcnosti je zaostrená hlavne na oblasť komunikácie v tom najširšom zmysle slova.
PhDr. Marián Kolenčík, PhD. Mgr. Janka Kšiňanová PhD.